Hoppa till innehåll

Vad är dagligvaruförsäkring?

Vad är dagligvaruförsäkring?

En dagligvaruförsäkring är ett skydd som ingår i vissa kreditkort och som ersätter varor som går sönder eller blir stulna inom en viss tid efter köpet. Försäkringen gäller för produkter som betalats med kreditkortet och ger ett extra skydd utöver ordinarie konsumentskydd.

Denna artikel kommer klargöra vad som ingår i en dagligvaruförsäkring, hur man anmäler en skada och vilka kreditkort som ger denna försäkring.

Om dagligvaruförsäkring

Dagligvaruförsäkring täcker mycket, såsom stöld eller trasiga varor. Det finns däremot vissa undantag och begränsningar, vilket exempelvis är att det inte får vara förbrukningsvaror, att det finns ett maxbelopp per skada, att hela beloppet ska vara betalt med kreditkortet och viktigt att veta är att det finns en självrisk.

Vad täcker en dagligvaruförsäkring?

  • Stöld av nya varor
  • Skador på produkter
  • Defekta varor
  • Elektronik och hushållsapparater
  • Kläder och accessoarer

Viktiga begränsningar

  • Gäller endast nya varor köpta med kortet
  • Täcker inte förbrukningsvaror
  • Omfattar inte tjänster
  • Gäller inte begagnade varor

Karenstid och maxbelopp

  • Karenstid vanligtvis 90-180 dagar från köpdatum
  • Maxbelopp mellan 10 000-25 000 kr per skada
  • Årligt maxbelopp ofta 150 000 kr

Försäkringsbelopp och ersättningsnivåer

Ersättningen baseras på varans inköpspris och ålder. Självrisken varierar mellan olika kort men är ofta 0-500 kr.

Villkor för giltighet

  • Hela köpet måste vara betalt med kortet
  • Kvitto måste kunna uppvisas
  • Skadan ska anmälas inom karenstiden
  • Varan ska vara köpt för privat bruk

Hur gör man en skadeanmälan till dagligvaruförsäkring?

För att göra en skadeanmälan till dagligvaruförsäkring krävs det att du fyller i en anmälan och kan uppge dokumentationer, såsom originalkvitto. Nedan kan du se en 6 steg guide för hur du anmäler din skada.

  1. Kontakta kortutgivaren eller försäkringsbolaget
  2. Fyll i skadeanmälan online eller via blankett
  3. Bifoga nödvändig dokumentation, vilket innebär originalkvitto, kortutdrag som visar köpet, foton på skadan och polisanmälan vid stöld
  4. Vänta på handläggning (normalt 1-2 veckor)
  5. Komplettera eventuellt med ytterligare information
  6. Få beslut om ersättning

Vilka kreditkort har dagligvaruförsäkring?

För dig som vill ha ett kreditkort med försäkring som ger ett bredare skydd än konsumentköplagen bör kolla extra efter de kreditkort som har dagligvaruförsäkring.

Här är en lista med tre kort som erbjuder dagligvaruförsäkring.

American Express Platinum

American Express Platinum är ett premiumkort med omfattande försäkringsskydd, inklusive dagligvaruförsäkring som ger 180 dagars skydd utan självrisk. Kortet är perfekt för dig som vill ha maximal trygghet och exklusiva förmåner vid både vardagliga och större inköp. Kortet har en max ersättning på upp till 50 000 kr per skada.

Mastercard Gold

Mastercard Gold är ett populärt kreditkort som kombinerar flexibilitet med ett starkt försäkringsskydd. Kortet erbjuder 90 dagars dagligvaruförsäkring och är ett utmärkt val för dig som vill ha ett pålitligt kort med bred acceptans och bra köpskydd. Kortet erbjuder en maxersättning på upp till 25 000 kr per skada och en självrisk på 500 kr.

SAS EuroBonus Mastercard

SAS EuroBonus Mastercard är ett bra val för den reseintresserade som vill samla poäng på sina köp samtidigt som de får extra skydd. Kortet erbjuder 120 dagars dagligvaruförsäkring utan självrisk och har en maxersättningen på 20 000 kr per skada, vilket ger ett tryggt skydd för inköp både hemma och på resan.

Innehållsansvarig:
Oliver Ivanovic
Oliver Ivanovic

Oliver är medgrundare och innehållsansvarig på Kreditio. Oliver har över 5 års erfarenhet av att testa och recensera kreditkort. Han granskar och uppdaterar innehållet på hemsidan dagligen.

Publicerad 2025-01-29

Etiketter:

Liknande artiklar