Hoppa till innehåll

Vad är allriskförsäkring via kreditkort?

Om allriskförsäkring via kreditkort

Allriskförsäkring via kreditkort är ett skydd som ersätter skador eller förlust av varor som köpts med kortet. Försäkringen ger ett omfattande skydd för oväntade händelser som inte täcks av andra försäkringar och aktiveras automatiskt när du handlar med ditt kreditkort.

Artikeln kommer klargöra vad allriskförsäkring via kreditkort är, vad den täcker, vad för ersättning den ger rätt till, dess begränsningar, vilka kreditkort som erbjuder försäkringen och även hur du kan ta del av försäkringen samt dess handläggningstid.

Om allriskförsäkring via kreditkort

Allriskförsäkring via kreditkort, även kallad drulleförsäkring, omfattar oväntade händelser, som en skada eller någon form av stöld men även skador som orsakas av exempelvis transport. Försäkringen ger sedan rätt till en ersättning som baseras på skadan, men har ofta en övre gräns på 150 000 kr/år. Det finns händelser som inte täcks av försäkringen, vilket bland annat är om inte hela köpet är betalt med kortet, begagnade varor eller om det skulle handla om förbrukningsvaror.

Vad täcker försäkringen?

Allriskförsäkringen täcker allt från skador, stöld till andra tycker av oförutsedda skador.

Oväntade skador

  • Tappskador
  • Vattenskador
  • Funktionsfel
  • Oavsiktliga skador

Stöld

  • Inbrott
  • Fickstöld
  • Väskryckning
  • Rån

Andra skador

  • Transportskador
  • Leveransskador
  • Tillverkningsfel
  • Hanteringsskador

Ersättningsnivåer

  • Upp till 25 000 kr per skada
  • Maximalt 150 000 kr per år
  • Självrisk ofta 500-1000 kr

Villkor och begränsningar

  • Hela köpet måste vara betalt med kortet
  • Gäller nya varor köpta för privat bruk
  • Omfattar inte förbrukningsvaror
  • Täcker inte stöld från olåst bostad

När gäller allriskförsäkringen med kreditkortet?

För att allriskförsäkringen ska gälla måste hela varan vara betald med kortet och du behöver kunna uppvisa nödvändig dokumentation. Skyddet gäller endast under en viss period efter köpet och har specifika villkor som måste uppfyllas.

Köp med kortet

Försäkringen aktiveras automatiskt när hela köpesumman betalas med kreditkortet. Delbetalningar eller köp med andra betalningsmedel kan innebära att försäkringen inte gäller. Dessutom kräver vissa kortutgivare att köpet görs i Sverige eller inom EU för att försäkringen ska vara giltig.

Giltighetstid

Allriskförsäkringen gäller vanligtvis mellan 90-180 dagar från inköpsdatum, beroende på kortutgivare och försäkringsvillkor. Under denna period kan du få ersättning om varan skadas, går sönder eller blir obrukbar på grund av en olycka. Vissa premiumkort kan ha längre giltighetstid.

Särskilda villkor

  • Kvitto måste kunna uppvisas
  • Varan ska vara i ursprungligt skick
  • Skadan ska vara plötslig och oförutsedd

Vilka kort har allriskförsäkring?

Flera kreditkort med försäkringar inkluderar allriskförsäkringen som en extra trygghet vid köp. Nedan har vi sammanställt en lista med ett urval av dem.

Re:member Mastercard

  • Upp till 25 000 kr per skada
  • 120 dagars skydd
  • 500 kr självrisk

American Express Platinum

  • Upp till 50 000 kr per skada
  • 180 dagars skydd
  • Ingen självrisk

SAS EuroBonus Mastercard

  • Upp till 25 000 kr per skada
  • 90 dagars skydd
  • 500 kr självrisk

Nordea Premium & Gold

  • Upp till 50 000 kr per skada
  • 3–5 års skydd beroende på korttyp
  • Ingen självrisk

Morrow Bank

  • Upp till 20 000 kr per skada
  • 120 dagars skydd
  • 1000 kr självrisk

Hur använder man allriskförsäkringen?

För att använda allriskförsäkringen behöver du anmäla skadan till ditt kreditkorts försäkringsbolag. Efter anmälan görs en bedömning där du antingen får godkänt och ersättning utbetalas eller så får du ett avslag, om kraven inte uppfylls.

För att öka chansen till godkännande är det viktigt att ha rätt dokumentation, såsom originalkvitto. Kontrollera alltid försäkringsvillkoren för att säkerställa att din skada omfattas av skyddet.

Anmälningsprocess

  1. Kontakta kortutgivaren eller försäkringsbolaget
  2. Fyll i skadeanmälan
  3. Samla dokumentation
  4. Skicka in anmälan med bilagor
  5. Invänta beslut

Dokumentation

  • Originalkvitto
  • Kortutdrag som visar köpet
  • Foton på skadan
  • Polisanmälan vid stöld
  • Reparatörsutlåtande vid behov

Handläggningstid

Handläggningstiden för allriskförsäkring är vanligtvis 1–2 veckor, men kan variera beroende på försäkringsbolag och ärendets omfattning. Genom att följa nedanstående steg kan du säkerställa att din skadeanmälan behandlas så snabbt som möjligt

  1. Anmäl skadan hos försäkringsbolaget via deras hemsida, app eller kundtjänst.
  2. Skicka in dokumentation genom att bifoga kvitto eller inköpsbevis som visar att varan är betald med kortet. Om möjligt, skicka med bilder på skadan eller en beskrivning av vad som hänt.
  3. Vänta på granskning, då försäkringsbolaget går igenom din anmälan och kontrollerar att den uppfyller försäkringsvillkoren. De kan vid behov kontakta dig för kompletterande uppgifter.
  4. Beslut om ersättning. Om anmälan godkänns får du besked om ersättningsbelopp eller reparationsalternativ. Vid avslag får du en motivering och möjlighet att överklaga.
  5. Utbetalning eller åtgärd sker om skadan omfattas av försäkringen kan du få ersättningen insatt på ditt konto eller kort. I vissa fall kan varan repareras eller ersättas av försäkringsbolaget.
Innehållsansvarig:
Oliver Ivanovic
Oliver Ivanovic

Oliver är medgrundare och innehållsansvarig på Kreditio. Oliver har över 5 års erfarenhet av att testa och recensera kreditkort. Han granskar och uppdaterar innehållet på hemsidan dagligen.

Publicerad 2025-02-05

Etiketter:

Liknande artiklar