Har du betalat något med ditt kreditkort du skall få tillbaka pengar till? Då skall du få återbetalning till ditt kreditkort vilket kan ske om du returnerat varor eller företaget du köpt något hos gått i konkurs.
Vad är en återbetalning till kreditkort?
En återbetalning sker när du har betalat för något med kreditkortet som du har rätt till att få pengarna tillbaka för. När banken betalar tillbaka dessa pengar till dig görs det genom att lägga till en negativ balans. Den negativa balansen syns på din nästa kreditkorts faktura och skall motsvara beloppet du skall få återbetalat. Du får alltså rabatt på din nästa kreditkorts faktura med beloppet du skall få återbetalt.
När kan jag kräva återbetalning
När du har gjort ett köp via ett kreditkort så är det både kortutgivaren och säljaren som är ansvariga för produkten. Skulle då något hända som att varan skadas eller inte kommer fram kan du kräva pengarna av din kortutgivare. Först och främst skall du dock vända dig till företaget som sålda produkten och försöka komma överens om något. Men enligt konsumentköplagen kan du därefter vända dig till kortutgivaren om säljaren vägrar betala tillbaka beloppet. Detta då du enligt lagen kan ställa samma krav på kortutgivaren som säljaren.
Vi har nedan tagit fram scenarion då du har rätt till återbetalning till ditt kreditkort:
Företaget läggs ner
Skulle du köpa en vara från ett företag som sedan går i konkurs eller försvinner så kan du få rätt till återbetalning. Du skall först vända dig till företaget men eftersom det inte finns kvar är det bankens ansvar numera. I denna situationen har du rätt till återbetalning till kreditkort och kan kräva det av banken.
Returer
Har du köpt en vara som du sedan lämnar tillbaka skall du självklart få återbetalning. Först skall du gå och försöka returnera varan hos företaget du köpt den hos. Fungerar detta inte kan du vända dig till din kortutgivare.
Flygbiljetter brinner inne
Har du köpt flygbiljetter med ditt kreditkort och flygbolaget går i konkurs har du också rätt till återbetalning. Det fungerar precis som när du köper en annan vara och företaget läggs ner. Då har du rätt till att ställa krav på banken istället om återbetalning.
Köp som täcks av försäkringar
De flesta kreditkort har en del försäkringar som ingår. Då kan det vara särskilda köp som täcks av dessa försäkringar som till exempel evenemangs biljetter. Har ditt kreditkort ett evenemangs försäkring som täcker detta kan du självklart kräva återbetalning vid sjukdom, olycka eller liknande. Dock är detta inget som ingår generellt i kreditkort utan förmåner hos vissa särskilda kort.
Hur får du återbetalning?
Tid som behövs: 3 minuter
Gör så här
- Kontakta säljaren
Har du köpt en produkt eller tjänst som inte levererats bör du först kontakta företaget som sålde den. Har företaget gått i konkurs eller vill inte göra en återbetalning kan du ställa krav på din bank.
- Kontakta banken
Gick det inte att gå via säljaren är det bara att ta kontakt med din bank på valfritt sätt. Bankerna tenderar att vara mer seriösa än de flesta säljande företaget och är ofta enklare att handskas med.
- Förklara situationen
När du har kontakt med banken förklarar du situationen och att de nu är skyldiga att göra en återbetalning.
- Få tillbaka pengarna!
Stämmer det att banken har ansvaret så kommer de ta hand om ärendet och en återbetalning sker ofta inom en vecka!