Tänk dig att ditt kort plötsligt används för köp du aldrig gjort. Skrämmande, eller hur? Kortbedrägerier är en växande risk för oss alla. Här får du veta exakt hur bedragare stjäl kortuppgifter, varningssignaler att se upp för, och konkreta sätt att skydda dina pengar.
Innehållsförteckning
Vad är kortbedrägeri?
Kortbedrägeri innebär att någon obehörig får tillgång till din kortinformation och använder informationen för att genomföra transaktioner på kortet utan din tillåtelse. Det är ett växande problem och enligt Polisen anmäldes över 200 000 fall av kortbedrägerier under 2023 i Sverige, en ökning med 15 % jämfört med föregående år.
Vilka olika typer av kortbedrägerier finns det?
Skimming är den vanligaste och mest välkända kortbedrägeri tekniken men det finns även fler:
- Skimming: Avläsning av kortets magnetremsa med en dold läsare
- Phishing: Lurendrejeri via falska e-postmeddelanden eller webbsidor
- Identitetsstöld: Stöld av personuppgifter för att öppna kreditkort i offrets namn
- Hackning: Intrång i databaser för att stjäla kortuppgifter
Hur upptäcker man ett kortbedrägeri?
Det är viktigt att man upptäcker och rapporterar ett kortbedrägeri snabbt för att minimera skadan. För att veta om du blivit utsatt för ett kortbedrägeri kan ut hålla utkik efter:
- Oförklarliga transaktioner på ditt konto
- Små testköp följt av större belopp
- Avslag vid köp trots tillräckligt saldo
- Oväntade kreditupplysningar
De flesta banker rekommenderar en daglig kontroll via mobilappen för att hålla koll på dessa transaktioner på kontot. Däremot är det inte rimligt för alla, men att kika kontoutdraget en gång i veckan är en bra rutin.
Vad ska man göra om man blir utsatt för kortbedrägeri?
Följ dessa steg om du tror eller vet att du blivit utsatt för ett kortbedrägeri:
- Spärra kortet omedelbart via bankens app eller kundtjänst
- Kontakta kortutgivaren och rapportera de misstänkta transaktionerna
- Gör en polisanmälan (kan oftast göras online)
- Begär nytt kort med nya uppgifter
- Granska dina kreditupplysningar för att upptäcka eventuell identitetsstöld
Vem är ansvarig för obehöriga transaktioner?
Enligt konsumentskyddslagen är du som regel inte ansvarig för obehöriga transaktioner om du agerat utan grov oaktsamhet. Det innebär att för de flesta obehöriga transaktioner du kan råka ut för genom kortbedrägerier kommer banken att ersätta dig.
Hur förebygger man kortbedrägerier?
För att förebygga att bli utsatt för ett kortbedrägeri gäller det att göra det så svårt som möjligt för bedragaren. Det gör du genom dessa fem steg:
- Använd RFID-blockerande plånbok (minskar risken för trådlös avläsning med 99%)
- Aktivera tvåfaktorsautentisering för onlineköp
- Undvik att använda publika Wi-Fi-nätverk för känsliga transaktioner
- Använd virtuella kortnummer för onlineköp när det är möjligt
- Ha separata kort för vardagliga köp och återkommande betalningar
Källor
För artikeln har vi använt oss av följande källor:
Innehållsansvarig: